Visiting Professor junior

Il Kim

School of Architecture, Auburn University - Referente per il DFE: Gianluca Cuozzo

The Rise of the Art of Engineering and Its Contribution to the Transformation of Fifteenth-Century Philosophy

In the early and middle fifteenth-century, in Southern Germany and Middle and Northern Italy, treatises on mechanical arts proliferated. The rise of mechanical arts was closely tied to cultural changes in the ruling class, and the political legitimacy of a ruler was increasingly judged by his magnificence (magnificenza).

The virtue of expressing his greatness through various ways of defense, remodeling, embellishment, and construction of urban settings required both the technê and praxis of the construction arts. Both university-educated elites and workshop- trained artisans/artists immersed themselves in the world of mechanical arts. Increased writings about artes mechanicae elevated the status of empirical knowledge. Through reading technical works (Taccola, Ghiberti, Alberti, Piero della Francesca, among others) and philosophical/theological writings (including Cusanus, Valla, Ficino, Landino), this course clarifies how mechanical arts contributed to the transformation of fifteenth-century philosophy/theology in its deeper appreciation for and closer examination of the empirical world.

Insegnamento: Applied Philosophy

Sabrina Ferrara

Université de Tours - Referente per il DFE: Erminia Ardissino

Forme letterarie del sacro

Il progetto si propone di individuare e investigare le forme della cultura e della letteratura che si intersecano con l’esperienza religiosa e devozionale, come la poesia in forma di preghiera (la lauda in particolare), la rivisitazione poetica, drammaturgica e narrativa delle Sacre Scritture, le forme di interpretazione biblica e di rielaborazione liturgica convogliate in forma letteraria. La ricerca riguarda la letteratura italiana di tutti i secoli, vista in relazione con le corrispondenti letterature europee, ma la focalizzazione sarà sulla letteratura delle origini e su quella del 900.

Insegnamento: Letteratura italiana per la formazione della persona.

Jimmy Hernandez Marcelo

University of Salamanca - Referente per il DFE: Maurizio Ferraris

Ontology, socio-virtual objects and new social identities

After the theorization of sphere of social objects (Documentality) it arises a world of objects that have emerged from the interaction between these objects and technology, the result of which is a new field of objects, the socio-virtual objects and their theory is Documediality (ontology of socio-virtual objects).

The fundamental difference with social objects is their ubiquity. Even though social objects are not physical; however, their registrations were always located in space and time. The technologized social objects are where there is an Internet connection. This means that they are practically everywhere and available for any subject. For this reason, they are called socio-virtual objects. The subjects interact with these new objects and the exercise of their freedom develops in terms of techno-freedom and their identity as a numerical identity (ID-entity). Insegnamento: Philosophy of Technology.


Baocun Liu

Beijing Normal University (BNU) | Referente per il DFE: Monica Mincu

La Governance e la formazione iniziale e continua degli insegnanti tra Europa e Cina

Il visiting collaborerà a un progetto di ricerca che riguarda gli studi comparati sulla formazione degli insegnanti. L’inclusione del caso cinese amplia i dati a disposizione sulle tendenze di politica educativa. È risaputo che la Cina offre un interessante laboratorio per le scienze sociali, politiche e pedagogiche. In particolare, un confronto con modalità pedagogiche e di formazione del personale oggi in atto in Cina rappresenta una prospettiva chiave su un contesto dinamico come quello cinese, oggi molto studiato da decisori e accademici soprattutto in contesti anglosassoni. Da una visuale europea, gli sviluppi che avvengono nell'educazione cinese odierna non possono più essere trascurati. Il visiting dovrà poter contribuire a potenziare le relazioni in ambito educativo e specificatamente nella formazione docenti con la Cina.

Insegnamento: Educazione Comparata e storia dei sistemi didattici europei