Luca Fabbris
Luca Fabbris
(Dottorato Filosofia Nord Ovest – FINO)
“L'ontologia dei sistemi auto-organizzati nella cibernetica di second'ordine”.
La ricerca ha come obiettivo di indagare l'ontologia dei sistemi auto-organizzati nella cibernetica di second'ordine, mirando a costruire un quadro dettagliato dei diversi approcci al problema dell'auto-organizzazione e ai modelli proposti per capirne i meccanismi, con particolare riferimento al pensiero di William Ross Ashby.
Pubblicazioni
Cibernetica orientata all’oggetto. L’oggettivismo radicale di Ranulph Glanville
Philosophy Kitchen, Rivista di filosofia contemporanea, N. 18 (2023): Cibernetica. Prospettive sul pensiero sistemico
di Luca Fabbris
Abstract: How can autonomous and operationally closed units construct a shared reality? This is one of the main problems in second-order cybernetics. Ranulph Glanville’s Theory of Objects (TO) is an attempt to solve it. With TO, Glanville defines a Universe in which only unique and irreducible units – named Objects – exist. An Object is a dual unit characterized by a self-observation cycle (oscillation between a self-observing and self-observed moment). Each Object can observe and be observed by another Object. An observing Object can grasp only the public side of an observed Object (the private side of an Object is accessible only through self-observation). Objects do not share properties, and they have no common reality. Objects are unique, singular, irreducible as well as operationally closed. Reality is understood as the product of the interaction between observing units. The article (1) examines the epistemological and ontological features of TO and the radical objectivism underlying it; (2) discusses some of the problems of TO related to the definition of the observer; and (3) shows how TO can be considered an ante litteram formalization of Object-Oriented Ontology.
Chiasmi International
Volume 24, 2022
Thinking the Anthropocene Debate with Merleau-Ponty
Luca Fabbris, Cinzia Orlando
Pages 39-54
https://doi.org/10.5840/chiasmi2022247
The expression “ecological threat” refers to a dynamic of double intrusion: the intrusion of geological history in human history (the intrusion of Gaia) and the intrusion of human history in geological history (the Anthropocene). This double intrusion is founded on a series of major partitions (culture/nature; society/environment) that do not allow for the possibility of communication between the terms of these dichotomies unless it is in the form of reciprocal violation. In the article, the ontology of the flesh is used in order to think the intrusion in a different way compared to the great partitions. Within a chiasmatic logic, the terms of each dichotomy are understood as inseparable moments of the same flesh which institutes a difference – inside/outside – through an infinite movement of folding and torsion. By thinking this common element, Merleau-Ponty’s ontology of the flesh enters in dialogue with Amerindian mythocosmologies of the “first Anthropocene.” In these mythocosmologies, a humanity-flesh – understood as a transformative, pre-individual, and metastable potential – gives birth, through differentiation, to the multiple points of view that populate the cosmos. This dialogue allows us to think about the socialization of Gaia and to trace the contours of a general ecology understood as a thought that operates between – or beyond – major partitions.
Articolo - 2022
Azimuth : philosophical coordinates in modern and contemporary age : 19, 1, 2022
[Darwin's Tangled Legacy : Evolutionary Perspectives in Contemporary Thought = L'eredità ramificata di Darwin : prospettive evoluzionistiche nel pensiero contemporaneo]
di Luca Fabbris
Mai come nei più accesi dibatti filosofici odierni la prospettiva darwiniana è emersa come uno strumento vitale o, nel lessico chimico di John Dewey, come «il più grande solvente nel pensiero contemporaneo di vecchie questioni, il più grande precipitante di nuovi metodi, nuove intenzioni, nuovi problemi». [maggiori informazioni]
11 dicembre 2021
Il programma, la rete, il circolo: un approccio lo-fi all’Autonomia artificiale
Luca Fabbris, in Aut Aut, 392/2021, Come pensa la macchina? Incognite dell’Intelligenza artificiale
Nell’ambito dell’Intelligenza artificiale (IA), il termine autonomia viene spesso accostato ad artefatti che, se programmati a dovere, saranno capaci di raggiungere una certa finalità senza bisogno di un costante ausilio dall’esterno.1 Intesa in questo senso, l’autonomia risulterebbe una diretta conseguenza di ciò che Allen Newell e Herbert Simon chiamavano intelligenza generale, intendendo con essa la proprietà di un sistema di esibire “in ogni situazione reale… [visualizza gli estratti sul sito dell'editore]
Curatela - 2021
William Ross Ashby, Progetto per un cervello
a cura di Luca Fabbris e Alberto Giustiniano, Orthotes Editrice, Napoli-Salerno
l fatto su cui ci basiamo è che, dopo il processo di apprendimento, il comportamento è in genere meglio adattato di prima. Ci chiediamo perciò quale proprietà devono avere i neuroni, tenendo presente che essa si manifesta attraverso un miglioramento del comportamento di tutto l’organismo... [continua sul sito dell'editore]
29 ottobre 2021
Le differenze ecologiche
Sistemi e ambienti tra General Systems Theory e Second-Order Cybernetics
Luca Fabbris, in Noema, N. 12 (2021): Filosofia dell'ecologia: eco-poietica ed eco-paidetica
15 ottobre 2021
Verso un’ecologia generale. Per una cibernetica delle differenze
Luca Fabbris, Philosophy Kitchen, n. 15 (2021)
6 agosto 2021
L'interfaccia come teatro ontologico - ll musicolour di Gordon Pask
Luca Fabbris, Kaiak. A Philosophical Journey, 8 (2021): Interfaccia